דאטה

"דברים מוזרים" ואיך נסחפנו בחזרה אל שנות ה-80'

מדי פעם מגיעה סדרה תקופתית שזורקת אותנו אחורה בזמן וסוחפת איתה, מעבר לגל של נוסטלגיה, גם לשינויים במציאות העכשווית שלנו.

 

אחרי "ברידג'רטון" שהשפיעה על עולם עיצוב הפנים (מי אמר חתונות מוגזמות), ו"משחקי הדיונון" שהכניסו אותנו לאווירה דיסטופית עתידנית וסגרו לנו את התחפושת לפורים, "דברים מוזרים" זרקה את כולנו בחזרה אל שנות השמונים – ברדיו מתנגנים השירים של קייט בוש ומטאליקה בתחילת דרכה, גומיית ה-scrunchie חזרה לאופנה, והמבוגרים מבינינו נזכרים בנוסטלגיה בקלטות, במכוניות ובבגדים שפעם היו שיא האופנה.

 

מעצבי הבגדים והתפאורה של הסדרות התקופתיות משתפים בשמחה שהם אשפי מציאות ב-eBay, ושופעי טיפים לאוהדי הסדרות איך למצוא את הפריטים הייחודיים שעזרו להם לבנות את הדמויות ואת התפאורה בצורה ריאליסטית ומוכרת. גם המרצ'נדייז לא מאחר לבוא, ולראייה הבאזז הגדול שהתעורר לאחר שהחולצה התואמת שייצרה פריימארק לחולצת ה-Hellfire Club שנמכרה במקור ב-10 ליש"ט, ונהייתה סולד-אאוט משל היתה הבהלה לפלייסטיישן 5, ונמכרה מחדש ב-eBay בלא פחות מ-150 ליש"ט. אל דאגה, פריימארק מרגיעה את הרוחות בימים אלה, עם ליין חדש של חולצות במיתוג המקורי של הסדרה.

 

אבל מעבר למינוף המרצ'נדייז של חברות ענק שיודעות להפעיל את מכונת השיווק המשומנת שלהן ולהוציא ליינים חדשים סביב טרנדים, הרבה מאוד מהיוזמות השיווקיות סביב "דברים מוזרים", הלהיט התורני של הקיץ, עולות מלמטה - מיוזמות פרטיות של עסקים קטנים או אנשים פרטיים. ב-eBay כיום אפשר למצוא למעלה מ-60,000 פריטי מרצ'נדייז תחת השם של הסדרה (כולל בובת פאנקו בדמות דסטין בלא פחות מ-10,500 ₪ ופסל מסיליקון בדמות הדמוגורגון במחיר של 8,700 ש"ח), ומילת החיפוש 80's מניבה מאות אלפי פריטים חדשים שפורסמו למכירה בפלטפורמה רק במהלך זמן שידור הפרקים האחרונים של העונה הרביעית של הסדרה.

 

התופעה ניכרת לא רק בקרב הדור של שנות ה-80' שנתקף נוסטלגיה, מדובר בטרנד חוצה-גבולות, כפי שאולי יכולים ללמד אותנו נתוני הצפיות של טיקטוק, שעומדים על למעלה מ-75 מיליארד(!) צפיות בהאשטאג #StrangerThings. המשמעות של זה היא שנוצרו עד כה כ-75 מיליארד תכנים חדשים בטיקטוק שסובבים סביב הסדרה. ואם אתם מוצאים את עצמכם מזמזמים את השיר של קייט בוש - Running Up That Hill - שליווה את העונה האחרונה ברגעים היותר דרמטיים שלה, זה לא רק אתם. קרוב ל-2.5 מיליון סרטונים נוצרו עם הסאונדים מהשיר בפלטפורמת טיקטוק.

 

נותר רק לחכות ולראות עוד כמה זמן יחזיקו שנות ה-80', שמדי פעם חוזרות לבקר, ביומיום שלנו. אם לשפוט לפי להיטי נטפליקס הצפויים לתקופה הקרובה, המלאים בפנטזיה ובאנימה יפנית, וביניהם "טקן", "DOTA דם הדרקון", ו"He-Man", יש סיכוי גדול שהטרנד הבא יביא אותנו אל המזרח הרחוק ויפתח אפיק שיווק חדש וצבעוני ביותר.